Vegetarisme


Soorten vegetarisme

Er zijn tegenwoordig veel mensen die zeggen:"ik ben Vegetariër!" Maar wat houdt dat nu in? Helemaal van deze tijd is het "plantaardig eten".

Welke soorten van vegetarisme zijn er:

Vegetariër

Iemand die zich uitsluitend met plantaardige spijzen voedt of die zich alleen onthoudt van spijzen die door het doden van dieren afkomstig zijn (dus geen vlees en vis)(van Dale).

Lacto-vegetariër

Iemand die wel bijvoorbeeld melk, honing, eieren, boter, kaas eet, maar geen voedsel afkomstig van dode dieren (van Dale).

Veganist/Vegan

Iemand die niks eet of gebruikt wat van een dier afkomstig is of dat op een dier getest is. Men eet geen vlees, vis, zuivelproducten, eieren en andere producten van dierlijke oorsprong of met dierlijke ingrediënten zoals bijenwas en gelatine.

 

Rol diëtist

Er worden steeds meer vegetarische producten op de markt gebracht en steeds meer mensen maken hier ook gebruik van. Als iemand kiest om vegetarisch of vegan te gaan eten dan is het van belang om wel aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheden te komen.

De diëtist kan hierbij hulp bieden. In samenspraak wordt het huidige eetpatroon in kaart gebracht, zodat er bepaald kan worden of alle belangrijke voedingsstoffen wel of niet binnen gekregen worden. Mocht dit niet het geval zijn dan worden de mogelijkheden besproken, in een uitvoerbare vorm gegoten zodat het in de praktijk hanteerbaar is.

 

                noten.jpg

 

TIPS:

  • Kies voor veel variatie binnen de vleesvervangers.
  • Vervang vlees bijvoorbeeld door eieren, kaas, sojaproducten of vegetarische producten zoals Quorn of Tofu.
  • Vlees is een belangrijke bron van ijzer en daarom zult u toch producten moeten eten die veel ijzer bevatten (zoals: gedroogde abrikozen, volkoren producten, ei, noten, groene groenten e.d.)
  • Vlees is een belangrijke bron voor eiwitten.

De gemiddelde Nederlander eet meer eiwitten dan nodig en dus aanbevolen is. Als u uw vlees weg laat uit de voeding (maar hiervoor in de plaats een vleesvervanger neemt) en verder volgens de richtlijnen gezonde voeding eet dan zult u al voldoende eiwitten binnen krijgen.

Mocht u toch klachten als vermoeidheid, uitval van haren, concentratiestoornissen hebben dan kan dat duiden op een tekort aan vitamine B12, hetgeen kan voorkomen als u vegetarisch eet. Het aanvullen hiervan gaat meestal via een vitamine B12 injectiekuur (na het vaststellen met een bloedonderzoek), maar het onderhouden van een goede waarde doet u met een goede voedingsintake.

 

Waar kunnen wij bij helpen?

Bij ons krijgt u een professionele beoordeling van uw huidige voedingsintake. Of u geen voedingsstoffentekorten oploopt en indien dit het geval is, hoe u dit dan kunt aanvullen. Hierin krijgt u duidelijke adviezen, ook op schrift, met daarbij allerlei variatiemogelijkheden zodat het een smakelijk en leuk eetpatroon blijft. Als vegetariër kunt u prima gezond en volwaardig eten, mits u het vlees maar goed en dagelijks vervangt.